Teljesen elektromosan repít minket a jövőbe az MG4
Az Autó Máté Kft jóvoltából az elmúlt hetekben szerkesztőségünk az MG legújabb modelljét, a teljesen elektromos hajtású MG 4-et tesztelhette. A pár nap, amit az autó nálunk töltött, teljesen átírta, amit eddig a tisztán elektromos autózásról gondoltunk.
Egy nagyon érzékeny, ugyanakkor jól pörgő szegmensbe tört be a Sanghai Automotive International Corporation (SAIC) kínai autógyár, új modelljével, a továbbra sem kreatív nevű MG 4-el. Egy magára valamit is adó márka már nem jelenhet meg tisztán elektromos üzemű modell nélkül a piacon, így tényleg csak idő kérdése volt, hogy az MG is megalkossa a sajátját. De a feladat nem lehetett könnyű, hiszen az ilyen autók jóval többe kerülnek, mint benzines, esetleg hibrid társaik. Éppen ezért a vásárlók, noha tudják, hogy a technológiát fizetik meg, mégiscsak elvárnak némi luxust a vásárolt autójukban.
A kínába adoptált angol gyerekkel más úton járt most az MG. Ár-érték arányban verhetetlen modellt szerettek volna megalkotni úgy, hogy a használt technológia se legyen elavult, és a vásárló is megkapja a hőn áhított luxusát. Ahogy az a tesztünk alatt kiderült, ez bizony sikerült is nekik.
A tisztán elektromos autók legnagyobb ellenzői rendszerint két érvet szoktak felhozni, az ilyen autók ellen. Az egyik a hatótáv, mármint annak benzinesekkel összehasonlított alacsony aránya. Az MG 4 ebben is forradalmi. Egy töltéssel a fedélzeti komputer szerint 365 km-t tehettünk volna meg. Azért csak volna, mert azért mindig hagytunk benne energiát, mielőtt rátöltöttünk volna, de érzésre hozta volna az elvárásokat.
A másik ellenérv, hogy az elektromos autóknak nincs lelke, hisz némán, sterilen visznek el bennünket egyik helyről a másikra. Nincs morgás, nincs benzinszag, és semmi olyan jelenség, amit az autózás elmúlt száz évében megszokhattunk. Ez utóbbi igaz, és azt tudjuk mondani: szerencsére. Mert azt mindig is tudtuk, hogy az autózás lelkét nem csupán a motor milyensége adja. Sokkal többet tesz hozzá a képzeletbeli lélekhez a sofőr vezetői képessége, az a készség, hogy mennyit tud kihozni a technikából az utakon. És ehhez az MG4 egy csodálatos társ. Közel 170 lóerő, hátsókerékhajtás, és kikapcsolható kipörgésgátló. Aki egy kicsit is ért az autózáshoz, aztán rögtön tudja: ha ezek nem perdöntő érvek az élményautózás mellett, akkor semmi. Nem azt mondjuk persze, hogy mindenki gond nélkül rajzoljon fánkokat a közutak betonjára, mert azt nem szabad. De megnyugtató a tudat, hogy az MG4 erőlködés nélkül képes volna rá...
Az autó már futurisztikus külsejével jelzi, nem hétköznapi autóval van dolgunk. A mérnökök az egyéb formai megoldásokkal szemben a kisebb légellenállást biztosító hatchback forma mellett döntöttek, és jól tették. Elölről és hátulról nézve teljesen sportautós az autó kinézete, csupán oldalról tűnhet fel az autót csodálóknak, hogy családi autóként is megállja a helyét. A kategória alapelvárásai szerint a lámpái teljesen ledesek, és formatervük éjjel és nappal is kiemeli az MG 4-et a hétköznapok autótengeréből.
A beltér talán még ennél jobban szakít megszokott hagyományokkal. Jó, még mindig nem botkormány van az autóban (ezt azért nem sajnáltuk annyira), de a műszerfal szakított a régi iskolával. A kijelző kicsi, szögletes tabletek, melyek olyan tűéles képet adnak, ami még két kategóriával feljebb is elismerést érdemelne. Középkonzol már nincs az új MG4-ben, egy kis asztalka nyúlik ki a műszerfalból, hogy megmutassa nekünk a váltó tárcsáját (!), és az elektromos kézifék gombját. Van ugyan néhány dedikált gomb, a leggyakrabban használt funkcióknak, de jobbára az érintőképernyőn tudtunk vezérelni mindent.
Néhány elemnél felmerült bennünk, hogy ezeket a megoldásokat már mintha láttuk volna más autókban, de aztán hamar elhessegetjük a gondolatot. Tökéletes összhang uralkodik a beltérben, mindennek tényleg prémiumhatása van. Semmi nem tűnik olcsónak, elhamarkodottnak, vagy akár csak egy kicsit is gagyinak. Az MG mérnökei mindenből a legjobbat rakták bele az autóba. Tolatókamera, elektromos ülés, vagy akár csak oldalsó tetőkapaszkodó nem volt az autóban. De szándékosan írjuk, hogy nem volt, mert egyik sem hiányzott egy kicsit sem. Hisz cserébe olyan élményeket kaptunk az MG4-től, amire nem is számítottunk.
Az autóban egy 117KW-os elektromos motor szolgáltatta az erőt a haladáshoz, és nem is akárhogy. Az akkumulátor pakkokat a szokásoknak megfelelően a padlóba rejtették, de az Autó Máté értékesítő-szakértője büszkén mesélte, hogy ez bizony olyan vékonyra sikerült, hogy egyáltalán nem kellett vastagabb küszöböt tervezni az autóhoz, vagy magasabban belépni az autóba. Ezt elismerjük, egyszer sem vettük észre, hogy ez más volna, mint akármelyik másik autóban.
Amit viszont nagyon is észrevettünk, az az autó ereje. Az első pedálmozdulatra meglódult az autó, és olyan egyenletesen húzott, mint ha soha nem akarna megállni. Bődületes erő van az MG4-ben, turbólyuk, váltó késlekedés nélkül. Csak a nyers erő, ami minden pillanatban ott van, és szolgál. A teszt során gyakran éreztük úgy, hogy ebbe az autóba már csak egy sportfutómű kellene, és lehetne is vele menni bármelyik versenypályára.
Noha végig úgy éreztük, az MG4 takarékosan bánik a bele táplált amperekkel, a töltéssel mindig óvatosak voltunk. Otthoni töltőt nem kaptunk hozzá, így Kaposvár töltőoszlopait leltároztuk fel, hogy mindig legyen erő menni, tesztelni. Aki most elektromos autót vesz, ne feledje, még mindig korai újítónak számít, vagy egyszerűbben fogalmazva csodabogárnak. Ez azt jelenti, hogy mindenkinek magának kell megtanulni, milyen oszlopról, hogyan tud tölteni, ingyen vagy pénzért, és milyen applikáció, regisztráció, miegyéb kell hozzá. Illetve mégsem, mert mint kiderült, minden villanyautós az összes többi barátja, így ha úgy érkeztünk egy töltőállomásra, hogy ott már volt valaki, az mindig úgy segített nekünk, mint ha évek óta pajtásunk lenne. Nem is gondoltuk volna, hogy a teszt pár napja alatt több barátra teszünk szert, mint az előző egy évben összesen... De megéri tanulni és ismerkedni, mert ilyen olcsón, ennyi kilométert mással biztos nem teszünk meg.
Összességében az MG4-et egy előremutató, pokolian jó autónak találtuk. Nálunk a legkisebb, Family felszereltséggel ellátott autó járt, ráadásul egy tömegbe simuló ezüstmetál színben, mégis rabul ejtett minket az, amire ez az autó képes. A tesztautó ára 13 millió forint körül mozog, ami nem kevés, de ha kicsit is megérezzük, mit kapunk ennyi pénzért, hamar rájövünk, hogy minden ráköltött forint megér.