Önmagát tölti a felvágós gyöngyszem
Amikor az ember autóba ül arra számít, hogy a jármű teszi a dolgát és eljut úticéljához. A Ford Kuga Plug-in Hybrid viszont ennél sokkal többet ad. A volán mögött ülve magába szippant a vezetés hibátlan élménye.
A 2020-as Ford Kuga Plug-in-Hybriden már a zöld rendszám látványa is erőteljesen vonzotta a szemet, de a felette fénylő méhsejtes orr rész is megkapónak mondható első blikkre. Az Autó Máté Kft. által rendelkezésünkre bocsátott ST Line X felszereltségű városi SUV-re igazán nem lehetett panaszunk. Mindene megvan, amire vágyhat egy autós. Sőt talán még több is... Talán egy kicsit kopogósra sikeredtek ugyan a műanyag borítások a Kugában, de az álom kényelmes, több száz kilométer egyhuzamnyi vezetés után is befogadó ülések gyorsan feledtetik az emberrel a kemény beltérfogalmazást. Korábban már más modelleknél találkoztunk digitális és dinamikus műszerfallal, a Fordnál továbbmentek és sokkal grafikusabb lett a kormány mögött díszelgő egység. A Kuga négy vezetési módot ajánl fel vezetőjének: van normál, eco, csúszós út, hó-sár program.Ezt még meg is fejelték azzal, hogy a szemünk előtt, a műszerfal felett minden indításnál „kihúzza magát” egy display, amely a látótérbe, gyakorlatilag az úttestre vetíti ki az aktuális tempónkat és a KRESZ táblákat.
Nagyon gyorsan hozzá lehet szokni, hogy az autó tulajdonképpen minden veszélyre és betartandó szabályra figyelmeztet: a fejlett vezetéstámogató rendszernek köszönhetően holttérfigyelő, sávtartó asszisztens, táblafelismerő-rendszer, sebességtartó is került az autóba. Tolatóradar és kamerák is segítenek a Ford Kugában, amelyek azt is jelzik, ha a parkolóból való kiállásnál keresztirányú forgalomra kell számítani. Sőt az intelligens parkolóasszisztens segítségével az autó maga keresi meg a számára legmegfelelőbb parkolóhelyet, ahova a kormány megérintése nélkül leparkolja magát. Természetesen minden vezetést segítő funkciót teljesen testre lehet szabni.Tényleg más dolga nincs a sofőrnek csak élvezni az utazást Kuga Plug-in-Hybriddel és beengedni némi fényt a napfénytetőn és egy jó zenét állítani a B&Q hangrendszeren a bluetooth csatlakozásra is képes angol nyelvű középkonzolon, miközben a sebességváltó előtt kialakított vezeték nélküli töltésre alkalmas boxba helyezzük okostelefonunkat.
A jármű, és valójában a márka, Ford Pass applikációval is rendelkezik, amelyet aktiválva akár messziről lezárhatjuk autónkat, megnézhetjük a töltést, az üzemanyagszintet. Számomra a legfurcsább az autóban mégsem a kényelem, a praktikum és a modern külső volt, hanem a tárcsával állítható automata váltó. Ettől féltem legjobban az első utunkon, de néhány kövér fékezés után percek alatt ráéreztem, ahogyan a 225 lóerős összteljesítményű motor dinamikájára is. Az autó 9,2 másodperc alatt gyorsul százra és a katalógus szerint kétszáz kilométer per óra a végsebessége, de megkockáztatnám, hogy bírná tovább is. Eddig nem nyomtuk a gázpedált, de azt megtapasztaltuk, hogy nagy sebességnél is biztosan veszi a kanyarokat, sőt lévén egy jól kiképzett SUV-ről beszélünk kipróbáltuk a természet lágy ölén is a Kugát. A nedves fű sem okozott gondot a gyöngyházfehér kecsességnek, amely csodálatos ívekben hagyta maga mögött a látrányi horizont alá bukó napkorongot.
Persze városi forgalomban is megforgattuk a hibridet, ahol az elektromos motor kiváló szolgálatot tesz, ezért nem csak a modern technológia iránt rajongó uraknak lehet okos választás, de akár kisgyermekes anyuka is gazdaságosan tudja üzemeltetni, még akkor is ha legalább három megállóhelye van reggelente. Sőt az elektromos, benzines és kombinált vezetések között is váltogathatunk. A tágas 405 literes csomagtartóba minden befér, legye szó bevásárlásról, babakocsiról vagy bőröndökről. Ide helyezték el a töltőkábelt is, amellyel mintegy hat óra alatt otthon, konnektorról is tölthető az autó. Egy ilyen töltéssel tisztán elektromos energiával a Ford Kuga nagyjából ötven kilométert képes megtenni, de nyilván ez tereptől és a vezetési stílustól is nagyban függ.
A Kuga ráadásul vissza is tölti a keletkező energiát, de még arra is van mód, hogy tartós lejtmenetben erre rákapcsoljunk és még több elektromosságot állítsunk elő.Az autó átlagosan 5,1 liter benzinnel hasít, ami a 2500 köbcentiméteres motorhoz és a közel 2,5 és fél tonnás súlyhoz képest szerintem elég jó eredmény. A velem töltött négy napon e fölé egyszer sem ment a fogyasztása vegyes használat mellett. Utunk végén, amikor a 15 millió forinttól elérhető Kugát hazavittem Siófokra arra gondoltam, milyen messzire jutottunk alig egy évtized alatt. Ugyanis valamivel több, mint 10 éve még Kaposváron elsőként volt szerencsém kipróbálni egy hibridet, ami akkoriban hihetetlen varázslatnak számított, ezen a hétvégén pedig én fedeztem fel Somogy csodás tájait a még ma is feltűnést keltő suhanó gyöngyszemmel.